donderdag 26 januari 2012

Huisje getekend






Dit is in het Typografengasthuis, het hofje waar ik eind jaren 80 woonde. Mijn vader maakte een tekening ervan in de tijd dat hij het tekenen en schilderen nog niet zo lang aan het verkennen was. Iedereen was verbaasd wat er allemaal uit zijn handen kwam. Mijn moeder was trots, en keek vaak toe als hij zat te schilderen. Dan gaf ze opbouwend commentaar. "Hier moet nog wat bij, anders is het zo kaal" en hij was niet te beroerd om dat zo uit te voeren. 

Het mooist vond zij dit schilderij (hangt achter glas, bij hem in de woonkamer, ik maakte laatst deze foto)

Schiftpot bij het Aduarderdiep

4 opmerkingen:

  1. zeer charming'.dat hofje is zo bewoonbaar neergezet, snap je wat ik bedoel? en het A- diep...het feit van de keuze voor iets te schilderen met een scheve brug! ( een scheef midden/hoofd- onderwerp) geeft aan dat het door méér dan een amateur geschilderd is.hij begon dus gewoon op zekere dag ermee? met welk materiaal? zat er een glasplaat voor toen jij de foto nam?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bewoonbaar was het zeker en blijkbaar zag hij het ook als zeer bewoonbaar. Het observeren ervan was blijkbaar niet genoeg, het moest ook nog eens op papier omgezet.
    Als kind kreeg hij op school al een prijsje of i.d. (eervolle vernoeming van het hoofd der school) voor een geslaagde tekening, maar na zijn 14e kwam er niets meer van zulk kunstzinnig bezigzijn, want er moest in de slagerij gewerkt worden. Zodra hij de zaak van de hand kon doen pakte hij potlood en papier weer op. En toen al gauw verf en penselen. Gouache, olieverf, acryl, alles geprobeerd.
    Schiftpot bij Anduarderdiep is een gouache, gewoon op karton. (Er zat een glasplaat voor bij het nemen van de foto.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik loop hier een beetje achter en nu ik er kom voor Wislawa, krijg ik haar niet tevoorschijn. Groot wit vlak.
    Wel het typografengasthuis en ach ik zie me zo weer bij collega Jose aanschuiven. Mooi wonen daar. En wat tekende je vader goed. Kan hij dat nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig begon hij er vandaag weer over: 'misschien ga ik wel weer wat schilderen'. Als teken dat hij het leven weer even ziet zitten, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen